16 Temmuz 2012 Pazartesi

SANAT TARİHİ NOTLARI III

Bu haftaki ressamımız Siena üslubunun önemli ressamlarından Simone Martini..
1280-1344 yılları arasında yaşamış olan ressamımızın Duccio di Buoninsegna'nın yanında çalıştığı düşünülmektedir. Bir dönem Napoli Kralı için çalışan sanatçı, 1339 yılında Avigno'na gitmiş ve burada Petrarca ile tanışmıştır.

Martini'nin resimleri incelendiğinde gotik etkinin ağır bastığı görülmektedir. Dini konulu resimlerini lirik anlayışla ele almış, figürlerin yüz ifadeleri önem kazanmıştır.




Ressamın eserleri üzerinden gidecek olursak 1314 yılında yapımına başlayıp, 1321 yılında bitirdiği Maesta adlı yapıtı ile başlayalım. Palazzo Publica için yapılmış olan bu freskoda koyu arka plan önünde, merkezde gotik bir taht üzerinde oturan Meryem ve kucağında çocuk İsa bulunmaktadır. Etrafında ise neredeyse simetrik olarak yerleştirilen aziz figürleri yer alır. Sahnenin etrafı yuvarlak madalyonlar içinde İsa, havariler ve azizlerin bulunduğu bir çerçeve ile çevrelenmiştir. Genel olarak güçlü bir çevre çizgisinin görüldüğü resimde Meryem'in elbisesindeki dantelvari çizgiler dikkati çekmektedir.





Diğer bir resmi yine Palazzo Publica'ya 1328 yılında yapmış olduğu bir portredir.  Siena ve Pisa kentleri arasında yapılan savaşlarda başarılı bir general olan Guido Riccio da Fagliano'ya ait olan bu portrede yine koyu renk bir arka plan görülmektedir. Önplanda at üzerinde general arkada ise basit bir biçimde ele alınmış binalar görülmektedir. 

ve son olara ise Uffizi Galerisi'nde bulunan ve Lippo Memmi ile birlikte yaptığı, Meryem'e Müjde sahnesinin betimlendiği yapıtıdır.



Gotik bir çerçeve içine alınan resimde iki yanda aziz ve azize ortada ise tahtta Meryem ve melek yer almaktadır.

Resimde anlatılan hikaye Meryem'e lekesiz bir doğum yapacağının müjdesinin haber verildiği sahnedir. Tahtta oturan Meryem olay karşısında şaşırmış ve zarif bir şekilde geri çekilmiştir. Melek figürü ise elinde barışın simgesi olan zeytin dalı ile Meryem'e doğru bakmakta ve ağzından çıkan sözler Meryem'e ulaşmaktadır. Her ikisinin ortasında Meryem'in bakireliğini simgeleyen zambaklar bulunmaktadır. Bu zambakların üzerinde meleklerin çevrelediği, Kutsal Ruh'u simgeleyen güvercin bulunmaktadır. Oldukça zengin ve süslü gösterilen bu sahnede figürlerin zerafeti, ince çizgiler dikkati çekmektedir.

Bu haftalık bu kadar.. umarım Simone Martini hakkında ufak da olsa bir fikir oluşturabilmişimdir.
Herkese iyi haftalar....

Resimler için kaynakça: http://www.abcgallery.com/M/martini/martini.html

2 yorum:

nnbaLo dedi ki...

Siena yı çok beğenmiştim ben; ressamlar hakkında pek bilgim yok ama sayende oluyor zeynepçim. teşekkürler :)

Sema ÖZKAN - Zeynep KURTBİL dedi ki...

Nihancım beğenmene sevindim, ilerleyen haftalarda mimari eserlere de yer vereceğim, böylece dönemin mimarisi hakkında da genel bir bilgimiz olacak, beni izlemeye devam et:))